2018-10-26

2018-09-23

2018-08-16

Boktips – Meditations on Self-Discipline and Failure

Hej igen hörni! Hur är läget?

Detta är mitt första boktips någonsin och det är för en bok som verkligen öppnat mina ögon. Boken är en samling meditationer i stoisk tradition. Meditationer om självdisciplin och misslyckande ger tillgång till grubblande, praxis och tillämpningar av den gamla stoiska filosofin genom en samtida professionell filosof med tjugofem års erfarenhet av undervisning, forskning och publicering av artiklar i akademiska tidskrifter. Varje meditation presenteras i andra person och uppmuntrar således läsaren till att undersöka sina egna strider och misslyckanden i strävan efter självförbättring och upplysning.

Jag vill framföra med en liten varning; detta kan vara den svåraste boken jag läst och boken är absolut inte för alla. Med det menar jag inte att boken är svårläst sett till språket, men boken är väldigt hård mot läsaren på plan som jag aldrig upplevt tidigare.  Här kommer ett citat som exemplifierar det jag menar:

”Is the human condition displeasing to you? Perhaps you ought to register a complaint with management and insist upon some type of compensation. Then again, perhaps you would do better to grow up, stop your whimpering, and try not to be a malignancy upon this world that has no need of you.”

Förstår ni vad jag menar? Den här boken är brutal.

Boken är baserad på dels den romerske kejsaren Marcus Aurelius meditationer som han skrev ner för eget bruk som efter hans död  blivit publicerade för allmänheten.Likaså finns det skrifter från Socrates lärling Platon i denna bok. Du behöver inte veta vilka tidigare nämnda personer är eller vad de står för, men är du intresserad av att veta mer rekommenderar jag att du tar reda på vad stoicism är.

Boken slår hem poänger som tvingar in läsaren i ett perspektivskifte och jag har aldrig upplevt något liknande. Detta är en bok som oundvikligen kommer att leda till att du blir mer motiverad eller mindre motiverad till att möta utmaningar i livet. Därav är boken inte för alla, men jag vi tro att en klar majoritet av läsare kommer finna så mycket värde i denna boken att det blir svårt för mig att ändå inte rekommendera den.  Känner du att boken påverkar dig på ett sätt du inte kan hantera, sluta läsa omedelbart.

Boken kan du fixa via länken nedan:

2018-07-23

Dygden, synden och straffet.

Hej igen hörni! Hur är läget?

Den som bär den största dygden straffar sig ironiskt nog ofta hårdast vid den lättaste synden. 

Det verkar som att ge allt till något kommer med flera nackdelar. Ju mer vi vill något desto mer resurser kommer vi oundvikligen lägga på att jobba mot det, men frågan är om det verkligen är det mest produktiva vi kan göra. Eller snarare; är det smart att verkligen ge allt till något? Om vi bestämmer oss för att tappa kilon kring midjan eller börja träna så är det ofta ett beslut som kommer av yttrandet “nu får det vara nog”. Problemet när vi ger allt för något är att när vi plötsligt möter vår egen mänsklighet, med oundvikliga snedsteg, ses det lätt som ett misslyckande.

 

Planerar vi för våra egna snedsteg utan att för den sakens skull sträva efter att göra misstag, så gör vi oss själva en tjänst som är svår att sätta ett värde på. Nästa gång du bestämmer dig för att göra något, bestäm dig, men ta också i beaktning din egen mänsklighet och inse att du kommer göra snedsteg. Men efter du gjort snedsteget är det bara att hoppa upp på hästen igen. Men lite visare denna gången.

Det var allt jag hade för den här gången! Vi ses på nästa bild hörni! Hej!

När du hinner, orkar och vill

Hej igen hörni! Hur är läget?

I en bra värld gör vi saker när vi hinner och orkar. I en utopi gör vi saker när vi vill hinner och orkar.

Jag är övertygad om att vi alla har för mycket hinner och orkar i vårt liv, samtidigt som vi har för lite vill.  Det är lätt att börja diskutera vad “vill” symboliserar, så det kanske är lättare att prata om lust.  Men det kanske är ännu bättre att prata om vad vi behöver snarare än vad vi har lust till. Men i detta fallet så tror jag det vi behöver är mer lust i vårt liv.

En observation jag själv gjort är att det är lättare att göra saker som känns svåra när vi inte har så många svåra saker vi behöver göra. Det kan låta som en utopi, och jag vill inte säga att det är lustfyllt att gå till tandläkaren, men inser vi att det är det vi behöver göra för att må bra i det långa loppet, känns det också enklare att göra. Och när vi gör saker som är svåra för oss så känns det nästan alltid bättre efteråt. Ja, det blir nästan som att vi vill gå till tandläkaren. Men bara nästan.

Det var allt jag hade för den här gången! Vi ses på nästa bild hörni! Hej!

Att äga ett beslut

Hej igen hörni! Hur är läget?

Vilket beslut du än tar – äg det!

När velade du i ett beslut senast? Jag velar hela tiden i mina beslut, särskilt om det är svåra beslut som alltid kommer kännas svåra oavsett vad man än väljer att göra. Hur kan man förankra ett beslut så att det faktiskt känns rätt att ta det? Jag tror vissa beslut är så svåra att man helt enkelt får härda ut med känslan av att ha tagit fel beslut inledningsvis. För det är egentligen när tiden har fått gå som man inser om det var rätt eller fel beslut att ta. Samtidigt är det inte alltid vi direkt behöver ta ett beslut på de känslor och tankar som når oss. Om hjärnan helt plötsligt föreslår att vi sak lägga oss på soffan tycker jag oavsett omständigheter att vi kan agera på det infallet. Men ibland rör det svårare saker.

Låt oss säga att du efter att ha arbetat på ett ställe med bedrövliga omständigheter plötsligt får ett infall om att du inte orkar mer och vill säga upp dig. Infallet är omedelbart och enormt starkt. Bör du agera på detta infallet? Var går gränsen mellan intuition och förhastade beslut? Jag tycker att det lämpligaste i vårt exempel är att ge det en vecka. Låt känslan av att vilja ge upp finnas där, men agera inte på den. Låt den vara, känn efter, och ge dig själv lite tid att förankra beslutet innan du agerar på det. En vecka hade i detta fallet kunnat vara en bra tid att låta tankarna bara får vara där, och om du efter veckans funderande fortfarande känner likadant så vet du vad du behöver göra.

Det var allt jag hade för den här gången! Vi ses på nästa bild hörni! Hej!

Vem vill du helst vara?

Hej igen hörni! Hur är läget?

Vem vill du helst vara; en person som vet sina gränser eller en person som går att lita på?

Återigen använder jag mig felaktigt av en dikotomi som inte är så svart-vit som jag utmålar den. För givetvis kan vi vara en person som man kan lita på och som samtidigt vet sina gränser. Men jag tycker däremot inte det är felaktigt att utmåla svårigheten i att veta vart gränserna går. 

Nästa gång någon frågar dig om du kan hjälpa till med något och du vet att du “kan“; reflektera över hur svårt det är att säga nej. Det är brutalt svårt att säga nej till någon som behöver hjälp, åtminstone för mig. Men jag kommer aldrig att bli en ja-sägare bara för att jag är rädd för att säga nej. Det kräver kontinuerlig övning, men det är värt att kunna stå emot när det behövs. För annars gör vi oss själva en otjänst som kan urarta och innan vi vet ordet av så står vi där i gropen vi grävt och inte vet hur vi ska komma därifrån.

Det var allt jag hade för den här gången! Vi ses på nästa bild hörni! Hej!

Fåniga saker och att må bra

Hej igen hörni! Hur är läget?

Vilka “fåniga” saker får er att må bra? 

Såhär i efterhand är det som får oss att må bra aldrig speciellt fånigt, men ni förstår vad jag menar; de där sakerna som inte betyder mycket för andra men som för oss kan ta sig an oanade positiva proportioner. Eller vem vet, det kanske bara är jag som har fåniga glädjeglimtar i mitt liv,  som en dans, ett tv-spel eller en bra film.

En del av oss är extra känsliga. Högkänslighet är ett medfött personlighetsdrag som finns hos 15-20 procent av den globala befolkningen – jämt fördelat mellan kvinnor och män – liksom hos de flesta djurarter. 

Jag tror helt klart att min högkänslighet påverkat min förmåga att känna, med tillhörande problem och fördelar. Jag kan ödmjukt säga att jag är väldigt duktig på att läsa av människor och situationer, men samtidigt blir jag lätt känslig när jag hamnar i olika situationer som är känslomässigt laddade. Ångest kommer fort och glädje kommer fort, men jag är ändå glad att jag har möjligheten att finna nöje i det som andra tycker är konstigt, för då kan jag åtminstone medvetet påverka mitt eget mående till det bättre.

Det var allt jag hade för den här gången! Vi ses på nästa bild hörni! Hej!